Mijn naam is Janine van de Ven-Staarink. Ik ben getrouwd en moeder van twee zonen. In 2001 ben ik in Best gestart met een eigen praktijk. De praktijkruimte zit aan ons woonhuis vast.

Na de Pedagogische Akademie, gevolgd in Eindhoven, heb ik een aantal jaren voor de klas gestaan. Vanwege mijn affiniteit met kinderen bij wie het leren niet vanzelfsprekend ging, ben ik voltijd Orthopedagogiek in Utrecht gaan studeren. Ik heb me gespecialiseerd in leerstoornissen.

Tijdens en na mijn studie heb ik 5 jaar lang als remedial teacher en interne begeleidster op een basisschool in Amsterdam gewerkt. 
Vervolgens ben ik me gaan specialiseren in de behandeling van ernstige taal- en leesproblemen (waaronder dyslexie). Dit gebeurde in het kader van een wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Utrecht en in opdracht van de Stichting Dyslexie Fonds. In het kader van dit onderzoek heb ik gedurende 3 jaar op een school voor speciaal onderwijs behandelingen uitgevoerd. Daarnaast werkte ik als vrijgevestigd orthopedagoog in Utrecht.

De afgelopen jaren heb ik de volgende postacademische opleidingen afgerond:

  • Dyscalculie: theorie, diagnostiek en behandeling (GITP, 2011).
  • Dyslexiebehandeling voor (mede)behandelaars (GITP, 2012).
  • Dyscalculie: behandeling (RINO, 2013).
  • Dyslexie en comorbiditeit (GITP, 2016).
  • Effectief leesonderwijs (GITP, 2020).
  • Executieve vaardigheden bij kinderen en jongeren (King, 2020).

Daarnaast heb ik de volgende cursussen en congressen gevolgd:

  • Taal in Blokjes:¬†evidence-based methode voor lees- en spellingproblemen (2014).
  • Nationale Dyslexie Conferentie (2016).
  • Nationale Dyslexie Conferentie (2018).
  • Dag van de intelligentie (Pearson, 2019).
  • Nationale Dyslexie Conferentie, online (2020).
  • Nationale Dyslexie Conferentie, online (2021).
  • Pearson Dag van de intelligentie (2021).

Ik ben ingeschreven bij:

  • Nederlandse Vereniging van Orthopedagogen (geregistreerd als basis-orthopedagoog; lidnummer 9826).
  • Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers (LBRT, lidnummer 101002).

Om mijn professionele kennis bij te houden zit ik in twee intervisiegroepen. Het delen van ervaringen en het leren van elkaar ervaar ik als inspirerend en leerzaam.