Kinderen met een leerstoornis zoals dyslexie of dyscalculie hebben vaak niet alleen last van hun leermoeilijkheden, maar ook psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid of een laag zelfbeeld. Het wetenschappelijk onderbouwde ‘Wegwijs in dyslexie en dyscalculie’ biedt een cognitief gedragstherapeutisch behandelprogramma.
De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, omgaan met negatieve gedachten en angst, en copingvaardigheden om uitdagende situaties het hoofd te bieden.
Het programma bestaat uit 10 sessies. Het een en ander wordt inzichtelijk gemaakt via de metafoor ‘de auto met aanhanger’. De auto staat voor je gedachten. De aanhanger staat voor je gevoelens. Hoe je de auto bestuurt staat voor het gedrag dat je laat zien.
Aan de hand van een werkboek en een routekaart leert het kind stapsgewijs met zijn/haar leerstoornis omgaan. In dit proces wordt het systeem (ouders en school) meegenomen.